چشیدن یا مصرف یک شیرین کننده ی بدون کالری ممکن است بر پاسخ انسولین در آزمایش تحمل گلوکز تأثیر گذارد

30ژانویه 2020 - شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز طعم شیرین را بدون کالری موجود در قند به مصرف کنندگان ارائه می دهند که به نظر می رسد برای افرادی که نیاز به کنترل قند خون و سطح انسولین یا وزن خود دارند، مناسب می باشند.

اکنون دانشمندان دانشگاه ایلینویز در یک مطالعه ی جدید دریافتند که صرفاً مزه کردن یا مصرف سوکرالوز ممکن است بر مقدار قند خون و انسولین در آزمایشات تحمل گلوکز تأثیر گذارد.

پرفسور M. Yanina Pepino، استاد علوم غذایی و تغذیه انسانی در دانشگاه ایلینویز و رهبر این تحقیق گفت: این یافته ها حاکی از آن است که علیرغم نداشتن کالری، سوکرالوز ممکن است در برخی از مصرف کنندگان دارای اثرات متابولیکی باشد.

پرفسور Pepino گفت: مهمترین پیام تحقیقات ما این است که طعم شیرین به خودی خود ممکن است بر متابولیسم کربوهیدرات ها و کنترل قند خون تأثیر داشته باشد. اگرچه جمعیت نمونه در مطالعه ی ما اندک بود، اما شواهد و مدارکی از این مطالعه بدست آمد که نشان می دهد صرف نظر از کالری، شیرینی باید در حد اعتدال مصرف شود.

در این مطالعه 10 فرد با وزن طبیعی و 11 فرد چاق شرکت داشتند. هیچ یک از شرکت کنندگان به دیابت مبتلا نبودند و یا به طور مرتب از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمی کردند.

شرکت کنندگان در سه آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در روزهای جداگانه و در فواصل حدود یک هفته شرکت کردند. قبل از آزمایش اول آنها آب مقطر مصرف می کردند. قبل از آزمایش دوم ساکارالوز، و قبل از آزمایش سوم آنها فقط مزه ی سوکرالوز را چشیدند و آن را قورت ندادند.آنها هر یک از این اقدامات را 10 دقیقه قبل از نوشیدن محلول حاوی 75 گرم گلوکز انجام دادند.

پرفسور Pepino گفت: مقدار ساکارالوز - 48 میلی گرم - که شرکت کنندگان در این مطالعه مصرف کردند، سطح شیرینی معادل یک نوشابه ی رژیمی معمولی را ارائه داد.

محققان در هر بار ویزیت، یک کاتتر به یک شریان رادیال(سرخرگزند زبرین) هر بیمار وارد کردند تا در یک ساعت قبل و پنج ساعت پس از نوشیدن محلول گلوکز، نمونه ی خون بیمار در فواصل منظم گرفته شود. دانشمندان غلظت سوکرالوز، انسولین، گلوکز و سایر هورمون ها را در خون شرکت کنندگان اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند که سوکرالوز بسته به چاق بودن شرکت کنندگان و مصرف آن یا فقط چشیدن آن، دارای اثرات متفاوتی است.

کلارا سلامه، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: وقتی افراد با وزن سالم سوکرالوز را مصرف کردند، سطح انسولین خون آنها در اولین ساعت نسبتاً کم شد و میزان حساسیت به انسولین آنها حدود 50٪ افزایش یافت.

با این حال، هنگامی که افراد چاق  سوکرالوز را مصرف کردند، سطح انسولین آنها به میزان قابل توجهی بیشتر از زمانی شد که آب نوشیده بودند یا فقط سوکرالوز را چشیده اما قورت نداده بودند.

پرفسور پپینو گفت: در حالی که پاسخ انسولین به مزه کردن یا بلع سوکرالوز در افرادی با وزن طبیعی مشابه بود، اما این پاسخ ها در افراد چاق بسیار متفاوت بود، بنابراین، ما فرض می کنیم که برخی از اثرات پس از مصرف سوکروالوز، فقط در افراد چاق دیده می شود.با این وجود، مطالعه ی ما افرادی را شامل می شد که مصرف کنندگان عادی شیرین کننده های مصنوعی نبودند و مطالعات بیشتری لازم است تا آنچه را که با این اثر حاد ساکارالوز بعد از استفاده ی طولانی مدت رخ می دهد، بررسی کنیم.

پرفسور پپینو هشدار داد: از آنجایی كه شیرین كننده های مصنوعی مختلف دارای ساختارهای شیمیایی بسیار متفاوتی هستند و بدن ممكن است آنها را به طور متفاوتی هندل كند - بعضی از آنها در معده شکسته می شوند در حالیکه برخی دیگر حتی در روده نیز جذب نمی شوند- یافته های ما در مورد اثرات پس از مصرف سوکرالوز، تنها به این شیرین کننده مربوط می شود. با این حال، از آنجایی که همه ی شیرین کننده های مصنوعی گیرنده های طعم شیرین را در دهان فعال می کنند، اثرات متابولیکی مرتبط با طعم شیرین ممکن است بهتر قابل تعمیم باشد.

پرفسور پپینو گفت: ما انتظار داشتیم که مزه ی سوکرالوز بدون اینکه خورده شود، دارای تأثیرات مشابهی با مصرف آب باشد، اما با کمال تعجب متوجه شدیم که سطح انسولین شرکت کنندگان تحت تأثیر چشیدن طعم و مزه ی سوکرالوز قرار می گیرد.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که در هر دو گروه از افراد - افراد چاق و افرادی با وزن طبیعی- پاسخ انسولین به تست تحمل گلوکز، هنگامی که آنها قبل از نوشیدن محلول گلوکز، فقط طعم شیرین سوکرالوز را چشیدند، کاهش یافته است، ما در یک مطالعه جدید در حال پیگیری این موضوع هستیم.

پرفسور پپینو گفت: آنچه اطلاعات ما نشان می دهد وجود مکانیسم هایی است که ما از آنها مطلع نیستیم و به روشنی نشان می دهد که تنظیم قند خون و اثرات متابولیکی احتمالی چشیدن چیزهای شیرین، فراتر از ایجاد احساس لذت است.

این مطالعه اخیراً در مجله Nutrients منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-no-calorie-sweetener-affect-insulin-response.html